Înregistrarea actelor şi faptelor de stare civilă      Înscrierea menţiunilor de schimbare numelui intervenite în străinătate

ÎNSCRIEREA  MENŢIUNILOR DE SCHIMBARE NUMELUI DE FAMILIE ŞI/SAU PRENUMELUI  INTERVENITE ÎN STRĂINĂTATE

Art. 117 alin. (1) din HG 64/2011 Metodologia de aplicare unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă:

“ Schimbarea numelui şi/sau a prenumelui intervenită în străinătate, privind persoanele ale căror acte de naştere şi de căsătorie sunt înregistrate în România, se înscrie prin menţiune pe marginea actelor de stare civilă.„

Art. 4 alin. (3) din Legea 119/1996 cu privire la actele şi faptele de stare civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare : „Cetăţenii străini pot cere, iar persoanele fără cetăţenie sunt obligate să solicite înscrierea de menţiuni pe actele de stare civilă întocmite în registrele de stare civilă române. „

Competenţă de soluţionare şi depunere a cererilor de înscriere a menţiunilor de  schimbare a numelui de familie/prenumelui intervenite în străinătate

Cererea de înscriere a menţiunii se depune la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare actul pe marginea căruia urmează să se opereze menţiunea de schimbare a numelui şi/sau a prenumelui, în nume propriu, prin împuternicit cu procură specială, autentificată sau prin împuternicire avocaţială.

Cetăţenii români aflaţi în străinătate, în al căror statut civil au intervenit modificări referitoare la schimbarea de nume şi/sau prenume,  pot depune cererea  la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din statul de reşedinţă.

Termenul de soluţionare a cererilor de înscriere a menţiunilor de  schimbare a numelui de familie/prenumelui intervenite în străinătate,  este de 30 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii.

Acte necesare :

  • Cererea pentru aprobarea înscrierii menţiunii de schimbare a numelui/prenumelui;
  • Documentul de schimbare a numelui şi/sau a prenumelui, emis de autorităţile străine, în original şi în fotocopie;
  • Traducerea legalizată a documentului, în original şi în fotocopie;
  • Fotocopia certificatului de naştere şi/sau de căsătorie al persoanei pentru care se solicită înscrierea menţiunii;
  • Documentele cu care se face dovada identităţii, în original şi copie;

Documentele administrative emise de autorităţile străine, prezentate pentru înscriere în registrele de stare civilă române, precum şi traducerile acestora, care sunt făcute la un notar public din străinătate, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

  • Documentele eliberate de instituţii ale statelor semnatare ale Convenţiei de la Haga din 5 octombrie 1961 se apostilează;
  • Documentele eliberate de statele cu care România a încheiat tratate/convenţii/acorduri de asistenţă judiciară sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau orice altă formalitate;
  • Documentele care nu se regăsesc în una dintre situaţiile prevăzute la lit. a) sau b) se supralegalizează, în conformitate cu prevederile art. 162 din Legea nr. 105/1992, cu completările ulterioare.

Dovada identităţii:

  • Cetăţenii români cu domiciliul în România se vor legitima cu cu buletin de identitate, carte de identitate sau carte de identitate provizorie;
  • Cetăţenii români cu domiciliul în străinătate se vor legitima cu paşaport în care este înscris statutul CRDS;
  • Cetăţenii apatrizi se vor legitima cu paşaport emis în baza Convenţiei privind statutul apatrizilor din  anul 1954, însoţit de permisul de şedere temporară sau permanentă, după caz;
  • Cetăţenii Uniunii Europene sau ai Spaţiului Economic European se vor legitima cu  documentul de identitate sau paşaportul emis de statul aparţinător;
  • Cetăţenii străini din statele terţe se vor legitima cu  paşaportul emis de statul ai cărui cetăţeni sunt, în care să fie aplicată viza de intrare pe teritoriul României;

Documentele cu care se face dovada identității trebuie să  fie  în termen de valabilitate.

 În situaţia în care cererea de înscriere a schimbării numelui de familie/prenumelui se face prin împuternicit, la dosar se va ataşa:

  • Documentul cu care se face dovada identităţii persoanei împuternicite;
  • Procura specială autentificată în original; (se acceptă procura notarială, procură consulară sau procură avocaţială).

În situaţia în care schimbarea numelui de familie/prenumelui s-a dispus în baza unei sentinţe judecătoreşti pronunțate în statele terțe, înscrierea menţiunii în registrele de stare civilă, se face după recunoaşterea hotărârii străine de către tribunalul competent a soluţiona cererea de recunoaştere, respectiv tribunalul de pe raza judeţului unde îşi are sau a avut domiciliul persoana interesată, fără avizul D.E.P.A.B.D.;

În situaţiile în care hotărârile străine sunt recunoscute, potrivit legii, de plin drept în România, cererea persoanei interesate se trimite, pentru avizare, la D.E.P.A.B.D., de către primăria competentă, însoţită de actul original, fotocopie şi traducerea legalizată a acestuia, în limba română, legalizată. (Sentinţele din ţările U.E. sau din ţările cu care România are tratate).

 Ţările care au tratate cu România:

  -         1. ALBANIA

-         2. AUSTRIA

-         3. BELGIA

-         4. BOSNIA şi HERŢEGOVINA

-         5. BULGARIA

-         6. CEHIA

-         7. CHINA

-         8. COREEA

-         9. CROAŢIA

-         10. CUBA

-         11. FRANŢA

-         12. MOLDOVA

-         13. MONGOLIA

-         14. POLONIA

-         15. RUSIA

-         16. SERBIA

-         17. SLOVACIA

-         18. SLOVENIA

-         19. UNGARIA

-         20. UCRAINA