Înscrierea menţiunilor de divorţ intervenite în străinătate
ÎNSCRIEREA MENŢIUNILOR DE DIVORȚ
INTERVENITE ÎN STRĂINĂTATE
Art.
4 alin. (3) din Legea 119/1996 cu privire la actele şi faptele de
stare civilă, republicată cu completările și modificările
ulterioare: Cetăţenii români şi
apatrizii sunt obligaţi să solicite, iar persoanele prevăzute la
alin. (2) respectiv cetățenii străini , cetățenii statelor membre
ale UE, Spațiului Economic
European precum și cetățenii Confederației Elvețiene care au acte
întocmite în România pot cere înscrierea de menţiuni pe actele de
stare civilă întocmite în registrele de stare civilă române.
Art. 44 alin. (1) din
Legea 119/1996 cu privire la actele şi faptele de stare civilă,
republicată cu completările și modificările ulterioare:
„…. modificările se
înscriu de ofiţerul de stare civilă prin menţiune pe actele de
stare civilă, cu aprobarea şefului serviciului public comunitar
judeţean de evidenţă a persoanelor/directorului D.G.E.P.M.B. „
Competenţă de
soluţionare şi depunere a cererilor de înscriere în actele de stare
civilă întocmite de autoritățile române a divorțurilor
intervenite în străinătate
Cererea de înscriere a
menţiunii se depune la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria
unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare actul de
căsătorie pe marginea căruia urmează să se opereze menţiunea de
divorț, în nume propriu sau prin împuternicit cu procură specială
autentificată.
Cetăţenii români aflaţi în
străinătate, în al căror statut civil au intervenit modificări
referitoare la divorț, pot depune cererea şi la misiunea
diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din statul
de reşedinţă
Acte necesare:
Cererea pentru aprobarea înscrierii
menţiunii de divorț;
Hotărârea judecătorească străină,
definitivă în original;
Traducerea legalizată a hotărârii
judecătoreaști, în original;
Certificatul de naştere şi/sau de căsătorie
al persoanei pentru care se solicită înscrierea menţiunii;
Documentele cu care se face dovada identităţii,
în original;
Declaraţii autentificate din partea soţilor
cetățeni români cu privire la numele purtat după divorţ în
situaţiile în care din sentinţele de divorţ nu reiese numele
soților după divorț.
Partea
care solicită recunoașterea unei hotărâri judecătorești pronunțată
într-un stat membru U.E. trebuie să prezinte:
Hotărârea care să întrunească toate condițiile
necesare în vederea stabilirii autenticității sale;
Certificatul prevăzut la art. 39 din Regulamentul
(CE) nr. 2201/2003 al Consiliului din 27.11.2003 sau Certificatul
prevăzut la art. 36 din Regulamentul (UE) nr. 1111/2019 din 25
iunie 2019.
Hotărârile
judecătorești de divorț emise de autorităţile străine, prezentate
pentru înscriere în registrele de stare civilă române, precum şi
traducerile care sunt făcute în străinătate, trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii:
Documentele eliberate de
instituţii ale statelor semnatare ale Convenţiei de la Haga din 5
octombrie 1961 se apostilează;
Documentele eliberate de
statele cu care România a încheiat tratate/convenţii/acorduri de
asistenţă judiciară sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau
orice altă formalitate;
Documentele care nu se
regăsesc în una dintre situaţiile prevăzute la lit. a) sau b) se
supralegalizează.
În situaţia în care,
cererea de înscriere a divorțului pronunțat în străinătate se face
prin împuternicit, la dosar se va ataşa:
Documentul cu care se face dovada
identităţii persoanei împuternicite;
Procura specială autentificată în original;
(procură notarială, sau procură consulară).
În situaţia în care divorțul a fost pronunțat în baza unei
sentinţe judecătoreşti pronunțată într-un stat terț, înscrierea
menţiunii în registrele de stare civilă, se face după recunoaşterea
hotărârii străine de către tribunalul competent a soluţiona cererea
de recunoaştere, respectiv tribunalul de pe raza judeţului unde îşi
are sau a avut domiciliul persoana interesată, fără avizul Serviciului Public Comunitar
Județean de Evidență a Persoanelor.
În situaţiile în care
hotărârile străine sunt recunoscute, potrivit legii, de plin drept
în România, cererea persoanei interesate se înaintează, pentru
avizare, la Serviciul Public Comunitar
Județean de Evidență a Persoanelor,de către S.P.C.L.E.P./primăria
competentă, însoţită de însoţită de toate
documentele necesare, după caz (Sentinţele din ţările U.E.
sau din ţările cu care România are tratate).
Dovada identităţii :
Cetăţenii români cu domiciliul în România
se vor legitima cu buletin de identitate, carte de identitate
sau carte de identitate provizorie;
Cetăţenii români cu domiciliul în
străinătate se vor legitima cu paşaport în care este înscris domiciliul
acestora;
Cetăţenii apatrizi se vor legitima cu
paşaport emis în baza Convenţiei privind statutul apatrizilor
din anul 1954, însoţit de permisul de şedere temporară
sau permanentă, după caz;
Cetăţenii Uniunii Europene sau ai Spaţiului
Economic European și Confederația Elvețiană, se vor legitima
cu documentul de identitate sau paşaportul emis de
statul aparţinător;
Cetăţenii străini din statele terţe se vor legitima
cu paşaportul emis de statul ai cărui cetăţeni sunt, în
care să fie aplicată viza de intrare pe teritoriul României.
Documentele cu care se
face dovada identității și dreptul de ședere pe teritoriul român,
trebuie să fie în termen de valabilitate.