RECTIFICAREA ACTELOR DE STARE CIVILĂ ȘI A
MENȚIUNILOR ÎNSCRISE PE MARGINEA ACESTORA
Rectificarea actelor de stare civilă
și a mențiunilor înscrise pe maginea acestora, reprezintă procedura
administrativă de îndreptare a unor erori materiale comise cu ocazia
înregistrărilor de stare civilă, în temeiul dispoziției pimarului unității
administrativ-teritoriale care are în păstrare actul de stare civilă și cu
avizul conform al Serviciului Public Comunitar Județean de Evidenţă a
Persoanelor
Competenţa de preluare
a cererilor de rectificare a actelor de stare civilă și a mențiunilor înscrise
pe marginea acestora:
Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a
Persoanelor/Primăria unităţii administrativ teritoriale care are în
păstrare actul de stare civilă;
Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a
Persoanelor/Primăria unităţii administrativ teritoriale pe raza căreia are
domiciliul solicitantul.
Persoane îndreptăţite să depună
cererea pentru rectificare :
Titularii actelor de naştere şi de căsătorie;
Oricare dintre părinţi sau reprezentantul legal, pentru
minorii sub 14 ani;
Minorii care au împlinit vârsta de 14 şi deţin act de
identitate, asistaţi de către părinţi/reprezentant legal;
Membrii familiei/persoana interesată, pentru actele de
deces;
Ofiţerul de stare civilă, din oficiu;
Avocatul, prin împuternicire avocaţială;
Orice persoană împuternicită, prin procură specială
notarială.
La depunerea cererii, solicitantul
va prezenta în original și copie următoarele documente:
Documentul de identitate.
Certificate de stare civilă.
Alte acte doveditoare.
În situaţia în care, cererea de rectificare se face prin împuternicit,
la dosar se va ataşa:
Documentul
de identitate al persoanei împuternicite;
Procura
specială autentificată;
·Împuternicirea
avocaţială emisă cu respectarea prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru
organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi Statutului profesiei de avocat, adoptat prinHotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a Barourilor din România nr.
64/2011, cu modificările şi completările ulterioare, legitimația de avocat
vizată la zi și actul de identitate al avocatului, după caz.
Cererea de rectificare se soluționează în termen de 30 de zile, prin
emiterea dispoziției de rectificare de către primarul unităţii administrative
teritoriale care în păstrare registrul de stare civilă şi se comunică
solicitantului în termen de 10 zile de la data emiterii dispoziţiei .
Dispoziția de rectificare poate
fi contestată la intanţa judecătorească în a cărei rază teritorială îşi are
sediul unitatea emitentă.