Înregistrarea actelor şi faptelor de stare civilă      Rectificarea actelor de stare civilă

RECTIFICAREA ACTELOR DE STARE CIVILĂ ȘI A MENȚIUNILOR ÎNSCRISE PE MARGINEA ACESTORA


Rectificarea actelor de stare civilă și a mențiunilor înscrise pe maginea acestora, reprezintă procedura administrativă de îndreptare a unor erori materiale comise cu ocazia înregistrărilor de stare civilă, în temeiul dispoziției pimarului unității administrativ-teritoriale care are în păstrare actul de stare civilă și cu avizul conform al Serviciului Public Comunitar Județean de Evidenţă a Persoanelor

 

 Competenţa de preluare a cererilor de rectificare a actelor de stare civilă și a mențiunilor înscrise pe marginea acestora:

  • Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor/Primăria unităţii administrativ teritoriale care are în păstrare actul de stare civilă;
  • Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor/Primăria unităţii administrativ teritoriale pe raza căreia are domiciliul solicitantul.

 

Persoane îndreptăţite să depună cererea pentru rectificare :

  • Titularii actelor de naştere şi de căsătorie;
  • Oricare dintre părinţi sau reprezentantul legal, pentru minorii sub 14 ani;
  • Minorii care au împlinit vârsta de 14 şi deţin act de identitate, asistaţi de către părinţi/reprezentant legal;  
  • Membrii familiei/persoana interesată, pentru actele de deces;
  • Ofiţerul de stare civilă, din oficiu;
  • Avocatul, prin împuternicire avocaţială;
  • Orice persoană împuternicită, prin procură specială notarială.

 

La depunerea cererii, solicitantul va prezenta în original și copie următoarele documente:  

  • Documentul de identitate.
  • Certificate de stare civilă.
  • Alte acte doveditoare.

 

În situaţia în care, cererea de rectificare se face prin împuternicit, la dosar se va ataşa:

  • Documentul de identitate al persoanei împuternicite;
  • Procura specială autentificată;

·        Împuternicirea avocaţială emisă cu respectarea prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Statutului profesiei de avocat, adoptat prinHotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a Barourilor din România nr. 64/2011, cu modificările şi completările ulterioare, legitimația de avocat vizată la zi și actul de identitate al avocatului, după caz.

 

 

 

      Cererea de rectificare se soluționează în termen de 30 de zile, prin emiterea dispoziției de rectificare de către primarul unităţii administrative teritoriale care în păstrare registrul de stare civilă şi se comunică solicitantului în termen de 10 zile de la data emiterii dispoziţiei .

 

      Dispoziția de rectificare  poate fi contestată la intanţa judecătorească în a cărei rază teritorială îşi are sediul unitatea emitentă.