Competenţa de soluţionare a
dosarelor de schimbare a numelui pe cale administrativă(art. 41^3 din Legea 119/1996 cu privire la actele
de stare civilă, republicată)
1. Serviciul Public Comunitar
Local de Evidenţă a Persoanelor/Primăria unităţii administrativ-teritoriale de
la domiciliul petentului, pentru cetăţenii români cu domiciliul în ţară ;
2. Serviciul Public Comunitar Local
de Evidenţă a Persoanelor/ Primăria unităţii administrativ- teritoriale de la
ultimul domiciliu avut în România de către petent, pentru cetăţenii români cu
domiciliul în străinătate;
3. Direcţia Publică de Evidenţă a
Persoanelor şi Stare Civilă a Sectorului 1 al municipiului Bucureşti, pentru
cetăţenii români care nu au avut niciodată domiciliul pe teritoriul României.
Persoanele care îşi pot schimba
numele pe cale administrativă :
1. Cetăţenii români cu
domiciliul în țară sau în străinătate ;
2. Cetăţenii apatrizi (fără
cetăţenie) cu domiciliul în România .
Persoane îndreptăţite să solicite
schimbarea numelui pe cale administrativă:
1. Persoana majoră;
2. Minorul în vârstă de 14 ani,
împreună cu părinții săi;
3. Unul din părinţi/reprezentantul legal (cu
încuviinţarea instanței de tutelă), în cazul minorilor sub 14 ani. Dacă
părinţii nu se înţeleg cu privire la schimbarea numelui copilului, va hotărî
instanța de tutelă;dacă cererea se depune prin împuternicit
cu procură specială, minorul îşi exprimă acordul privind schimbarea numelui său
de familie şi/sau a prenumelui printr-o declaraţie notarială autentificată sau
în cuprinsul procurii speciale.
4. În cazul persoanei majore care beneficiază de tutelă
specială sau consiliere judiciară, cererea de schimbare a numelui de familie
şi/sau a prenumelui se face de către tutore, cu încuviinţarea instanţei de
tutelă.
5. Serviciul public
specializat pentru protecţia copilului din subordinea consiliului
judeţean sau după caz, a consiliului local, pentru minorul a cărui părinţi sunt
decedaţi, necunoscuţi, puşi sub interdicţie, declaraţi judecătoreşte morţi,
dispăruţi sau decăzuţi din drepturile părinteşti şi nu a fost instituită
tutela;
6. Orice persoană
împuternicită prin procură specială, sau împuternicire avocațială.
Documentele prezentate de cetăţeni
la depunerea cererii de schimbare a numelui pe cale administrativă:
1. Actul de identitate al
solicitantului, aflat în termen de valabilitate;
2 Certificatele de stare civilă ale
persoanei pentru care se solicită schimbarea numelui(naştere şi căsătorie după
caz);
3. Un exemplar al Monitorului
Oficial al României, Partea a III-a, în care a fost publicat extrasul din
cererea de schimbare a numelui, exemplar de la publicarea căruia să nu fi
trecut mai mult de un an;
4.
Consimţământul dat în formă autentică sau în fața ofițerului de stare
civilă al celuilalt soţ, în cazul
schimbării numelui de familie comun purtat în timpul căsătoriei;
5.
Consimţământul persoanei al cătrui nume se solicit a fi purtat dat în formă
autentică sau în fața ofițerului de stare civilă;
6.
Acordul celuilalt părinte dat în formă autentică sau în fața ofițerului de
stare civilă, pentru schimbarea numelui copilului minor în cazul în care,
cererea este semnată doar de către unul dintre părinți;
7. Încuviințarea instanței de tutelă,
atunci când situația o impune;
8.
Cazier judiciar eliberat de Inspectoratul de Poliţie Județean pentru solicitanții care au împlinit vârsta de 14
ani, care, trebuie să fie valabil la data depunerii cererii de schimbare a
numelui/prenumelui;
9.
Procură specială autentificată și actul de identitate al împuternicitului aflat în termen de valabilitate, după caz;
10.
Împuternicirea avocaţială emisă cu respectarea prevederilor Legii nr.
51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, şi Statutului profesiei de
avocat, adoptat prin Hotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a
Barourilor din România nr. 64/2011, cu modificările şi completările ulterioare,
legitimația de avocat vizată la zi și actul de identitate al avocatului, după
caz;
11.
Orice alte documente necesare motivării cererii solicitantului;
12. Taxe stabilite la nivelul
Serviciilor Publice Comunitare Locale de Evidență a Persoanelor/Primăriilor
prin Hotărâri ale Coniliilor Locale, după caz.
13. Taxă DEP Bihor procesare dosar
Schimbarea
numelui de familie şi/sau a prenumelui nu se admite dacă împotriva
solicitantului a fost dispusă în condiţiile Legii nr. 248/2005 privind
regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, cu modificările
şi completările ulterioare, o măsură de limitare a exercitării dreptului la
liberă circulaţie în străinătate, pe durata existenţei unei astfel de măsuri
sau dacă în ultimii 5 ani solicitantul a fost:
a) condamnat, pentru fapte săvârşite cu
intenţie;
b) expulzat sau returnat din ţările cu care
România a încheiat acorduri în acest sens.
Motive temeinice pentru schimbarea
numelui pe cale administrativă (art. 41^1 alin. (2) și (3) din Legea
119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată)
a) cândnumele este
format din expresii indecente, ridicole ori transformat prin traducere sau în
alt mod;
b) când persoana în cauză a folosit, în
exercitarea profesiei, numele pe care doreşte să îl obţină, făcând dovada cu
privire la aceasta, precum şi asupra faptului că este cunoscută în societate
sub acest nume;
c) când, din neatenţia ofiţerilor de stare
civilă ori ca urmare a necunoaşterii reglementărilor legale în materie, au fost
efectuate menţiuni greşite în registrele de stare civilă ori au fost eliberate
certificate de stare civilă cu nume eronate, în baza cărora au fost eliberate
alte acte;
d) când persoana în cauză are nume de
familie sau prenume format din mai multe cuvinte şi doreşte simplificarea
acestuia;
e) când persoana în cauză este cunoscută cu
un prenume şi doreşte adăugarea acestuia la prenumele iniţial, cu respectarea
dispoziţiilor legale privind numărul maxim de cuvinte din care poate fi format
prenumele;
f) când persoana în cauză poartă un nume de
provenienţă străină şi solicită să poarte un nume românesc;
g) când persoana şi-a schimbat numele de
origine străină într-un nume românesc, pe cale administrativă, şi doreşte să
revină la numele dobândit la naştere sau purtat anterior;
h) când părinţii şi-au schimbat numele pe
cale administrativă, iar copiii solicită să poarte un nume de familie comun cu
al părinţilor lor, cu respectarea dispoziţiilor art. 41^4;
i) când persoana în cauză solicită să
poarte un nume de familie comun cu al celorlalţi membri ai familiei;
j) când unul dintre soţi sau ambii
doreşte/doresc schimbarea numelui de familie comun sau reunit purtat în timpul
căsătoriei, cu respectarea dispoziţiilor art. 282 din Legea nr.
287/2009, republicată, cu modificările ulterioare, şi cu consimţământul
celuilalt soţ, dat în formă autentică sau în faţa ofiţerului de stare civilă;
k) când persoana în cauză face dovada că a
fost recunoscută de către părinte ulterior înregistrării naşterii, în formele
prevăzute la art. 416 alin. (1) din Legea nr. 287/2009, republicată, cu
modificările ulterioare, însă, întrucât nu s-a încuviinţat şi purtarea numelui
de familie al acestuia, nu există altă posibilitate de dobândire a numelui
părintelui decât pe cale administrativă;
l) când prenumele purtat este specific
sexului opus;
m) când persoanei i s-a încuviinţat
schimbarea sexului prin hotărâre judecătorească şi solicită să poarte un
prenume corespunzător, prezentând hotărâre judecătorească definitivă;
n) când persoana în cauză are numele
schimbat în străinătate şi nu are act administrativ străin, făcând dovada cu
privire la aceasta cu paşaportul/actul de identitate emis de autorităţile
străine;
o) alte cazuri temeinic justificate.
Sunt de asemenea
considerate justificate şi cererile de schimbare a numelui în următoarele
cazuri:
a) când persoana în cauză a adoptat minori
şi doreşte ca aceştia să poarte un alt prenume;
b) când căsătoria a încetat prin moartea
sau prin declararea judecătorească a morţii unuia dintre soţi, iar soţul
supravieţuitor solicită să revină la numele de familie purtat anterior
căsătoriei ori la numele de familie dobândit la naştere;
c) când în urma divorţului un fost soţ
revine la numele de familie purtat anterior şi care provine dintr-o altă
căsătorie, de asemenea desfăcută prin divorţ, şi doreşte să poarte numele
dobândit la naştere;
d) când în urma divorţului un fost soţ
păstrează numele de familie purtat în căsătorie şi doreşte un nume purtat
anterior căsătoriei sau numele dobândit la naştere;
e) când în urma încetării căsătoriei prin
moartea sau prin declararea judecătorească a morţii unuia dintre soţi celălalt
soţ se recăsătoreşte şi, ca urmare a desfacerii acestei căsătorii, acesta
doreşte să poarte numele de familie dobândit la naştere;
f) când fostul soţ doreşte să poarte numele
de familie pe care l-a avut în căsătorie, pentru a avea un nume comun cu copiii,
cu consimţământul fostului soţ, dat în forma autentică sau în faţa ofiţerului
de stare civilă;
g) când părinţii au divorţat, iar părintele
care a revenit la numele de familie avut anterior căsătoriei solicită pentru
copil să poarte acelaşi nume de familie cu el;
h) când s-a desfăcut adopţia unei persoane
căsătorite care are copii minori şi în urma desfacerii adopţiei persoana în
cauză revine la numele de familie avut înainte de adopţie şi doreşte schimbarea
numelui de familie al copilului/copiilor pentru a purta nume de familie comun;
i) când unul dintre soţi, la încheierea
căsătoriei, a luat numele de familie al celuilalt soţ, nume pe care acesta l-a
dobândit prin adopţie, iar ulterior încheierii căsătoriei are loc desfacerea
adopţiei şi celălalt soţ doreşte să poarte nume de familie comun cu acesta;
j) când părintele căruia i-a fost
încredinţat un minor în urma divorţului solicită ca acesta să-i poarte numele
de familie dobândit ca urmare a încheierii unei noi căsătorii, cu consimţământul
soţului şi al celuilalt părinte al minorului, dat în formă autentică sau în
faţa ofiţerului de stare civilă.