Înregistrarea actelor şi faptelor de stare civilă      Înregistrarea adopției, act de stare civilă

ÎNREGISTRAREA ADOPŢIEI, ACT DE STARE CIVILĂ

 

          Înscrierea adopţiei şi a încetării adopţiei se face din oficiu sau la cererea persoanei îndreptăţite, depusă personal sau prin împuternicit cu procură special.Întocmirea actului de naştere pentru copilul adoptat se face de către serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau, după caz, de ofiţerul de stare civilă din cadrul primăriei unităţii administrativ-teritoriale în raza căruia/căreia se află domiciliul adoptatorilor/ adoptatorului (art. 23 alin. (1) din Legea 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată cu completările şi modificările ulterioare).

           În situaţia în care adoptatorii sunt cetăţeni străini ori cetăţeni români cu domiciliul sau cu reşedinţa în străinătate, noul act de naştere se va întocmi de serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau, după caz, de ofiţerul de stare civilă din cadrul primăriei unităţii administrativ-teritoriale în raza căreia s-a aflat domiciliul celui adoptat până la momentul încuviinţării adopţiei ori sediul instituţiei de ocrotire, în cazul copiilor  care s-au aflat în îngrijirea acesteia anterior încuvinţării adopţiei (art. 23 alin. (2) din Legea 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată cu completările şi modificările ulterioare).

          Adopţiile încuviinţate în străinătate privind cetăţenii români se înscriu prin întocmirea unui nou act de naştere la D.S.C. - Sector 1, în baza documentelor eliberate de autorităţile străine.       

Certificatul de naştere iniţial nu mai produce efecte juridice.

Documente necesare întocmirii actului de adopţie:

·     hotărârea judecătorească definitivă prin care s-a încuviinţat adopţia;

·     actele de identitate sau paşapoartele părinţilor adoptatori;

·     certificatul de căsătorie al adoptatorilor, după caz;

·     declaraţie cu privire la domiciliul copilului, în cazul în care părinţii au domicilii diferite;

·     declaraţie cu privire la naţionalitatea copilului şi a părinţilor, din care să reiasă voinţa acestora cu privire la completarea rubricii din actul de naştere;

·     procesul-verbal, încheiat împreună cu interpretul autorizat, în cazul în care părinții sunt cetățeni străini necunoscători ai limbii române;

·      procesul-verbal, încheiat împreună cu interpretul autorizat al limbajului mimico gestual şi al limbajului specific persoanelor  cu surdocecitate, după caz.

Documentele administrative emise de autorităţile străine, precum şi traducerile acestora, emise de un notar public din străinătate, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

a)       Documentele eliberate de instituţii ale statelor semnatare ale Convenţiei de la Haga din 5 octombrie 1961, se apostilează;

b)       Documentele eliberate de statele cu care România a încheiat tratate/convenţii/acorduri de asistenţă judiciară sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau orice altă formalitate;

c)       Documentele care nu se regăsesc în una dintre situaţiile prevăzute la lit. a) sau b) se supralegalizează.