Înscrierea menţiunilor de schimbare numelui intervenite în străinătate
ÎNSCRIEREA MENŢIUNILOR DE SCHIMBARE NUMELUI DE FAMILIE
ŞI/SAU PRENUMELUI INTERVENITE ÎN STRĂINĂTATE
Art. 4 alin. (3) din Legea 119/1996 cu privire la actele şi
faptele de stare civilă, republicată cu completările și modificările ulterioare:Cetăţenii
români şi apatrizii sunt obligaţi să solicite, iar persoanele prevăzute la
alin. (2) respectiv cetățenii străini, cetățenii statelor membre ale UE, Spațiului
Economic European precum și cetățenii
Confederației Elvețiene care au acte întocmite în România pot cere înscrierea
de menţiuni pe actele de stare civilă întocmite în registrele de stare civilă
române.
Art. 44 alin. (1) din Legea 119/1996 cu privire la actele şi
faptele de stare civilă, republicată cu completările și modificările ulterioare:
„…. modificările se înscriu de ofiţerul de stare civilă prin
menţiune pe actele de stare civilă, cu aprobarea şefului serviciului public
comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor/directorului D.G.E.P.M.B. „
Competenţă de soluţionare a cererilor de înscriere a
menţiunilor de schimbare a numelui de familie/prenumelui intervenite în
străinătate
Cererea de înscriere a menţiunii se soluționează de
către S.P.C.L.E.P. sau,
după caz, la primăria unităţii administrativ-teritoriale care are în păstrare
actul pe marginea căruia urmează să se opereze menţiunea de schimbare a numelui
şi/sau a prenumelui, în nume propriu sau prin împuternicit cu procură specială,
autentificată sau împuternicire avocațială.
Cetăţenii români aflaţi în străinătate,
în al căror statut civil au intervenit modificări referitoare la schimbarea de
nume şi/sau prenume, pot depune cererea şi la misiunea diplomatică
sau oficiul consular de carieră al României din statul de reşedinţă
Acte
necesare :
Cererea pentru aprobarea
înscrierii menţiunii de schimbare a numelui/prenumelui;
Documentul de schimbare a
numelui şi/sau a prenumelui, emis de autorităţile străine, în original;
Traducerea legalizată a
documentului, în original;
Certificatul de naştere şi/sau
de căsătorie al persoanei pentru care se solicită înscrierea menţiunii;
Documentul cu care se face
dovada identităţii, în original;
Documentele
administrative emise de autorităţile străine, prezentate pentru înscriere în
registrele de stare civilă române, precum şi traducerile acestora, care sunt
făcute la un notar public din străinătate, trebuie să îndeplinească următoarele
condiţii:
a)Documentele eliberate de instituţii
ale statelor semnatare ale Convenţiei de la Haga din 5 octombrie 1961 se
apostilează;
b)Documentele eliberate de statele cu
care România a încheiat tratate/convenţii/acorduri de asistenţă judiciară sunt
scutite de supralegalizare, apostilare sau orice altă formalitate;
c)Documentele care nu se regăsesc în
una dintre situaţiile prevăzute la lit. a) sau b) se supralegalizează.
În
situaţia în care cererea de înscriere a schimbării numelui de
familie/prenumelui se face prin împuternicit, la dosar se va ataşa:
·Documentul cu care se face dovada
identităţii persoanei împuternicite;
·Procura specială autentificată în
original; (procură notarială sau procură consulară);
·Împuternicirea
avocaţială emisă cu respectarea prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru
organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi Statutului profesiei de avocat, adoptat prinHotărârea Consiliului Uniunii Naţionale a Barourilor din România nr.
64/2011, cu modificările şi completările ulterioare, legitimația de avocat
vizată la zi și actul de identitate al avocatului, după caz.
În situaţia în care schimbarea numelui de
familie/prenumelui s-a dispus în baza unei sentinţe judecătoreşti pronunțată într-un
stat terț, înscrierea menţiunii în registrele de stare civilă, se face după
recunoaşterea hotărârii străine de către tribunalul competent a soluţiona
cererea de recunoaştere, fără avizul Serviciului Public Comunitar Județean de
Evidență a Persoanelor.
În situaţiile în care hotărârile străine
sunt recunoscute, potrivit legii, de plin drept în România, cererea persoanei
interesate se înaintează pentru avizare la Serviciul Public Comunitar Județean
de Evidență a Persoanelor, de către S.P.C.L.E.P./Primăria competentă, însoţită
de toate documentele după caz. (Sentinţele din ţările U.E. sau din ţările cu
care România are tratate).
Partea care solicită recunoașterea unei
hotărâri judecătorești pronunțată într-un stat membru U.E. trebuie să prezinte:
·Hotărârea care să întrunească toate
condițiile necesare în vederea stabilirii autenticității sale;
·Certificatul prevăzut la art. 39 din
Regulamentul (CE) nr. 2201/2003 al Consiliului din 27.11.2003 sau Certificatul
prevăzut la art. 36 din Regulamentul (UE) nr. 1111/2019 din 25 iunie 2019.
Menţiunile
operează și la actul de naştere al soţului/soţiei acestuia, la actele de
naştere ale copiilor minori, iar la actele de stare civilă ale copiilor majori
numai la cererea acestora