Cererea de
eliberare a certificatelor de naştere se depune în nume propriu, prin împuternicit cu procură specială
autentificată sau prin avocat în baza împuternicirii avocaţiale, la oricare S.P.C.L.E.P./primăria
unităţii administrativ-teritoriale unde
nu funcţionează S.P.C.L.E.P
Certificatele de stare civilă se eliberează în
format fizic şi electronic în baza actelor de stare civilă din Registrul de
stare civilă exemplarul II.
Minorilor cu vârstasub 14 ani şi minorilor cu vârstapeste 14 ani care nu au avut niciodată act de
identitate, li se eliberează certificatul de
naştere la cererea părinţilor sau a reprezentantului legal. Persoanelor puse
sub interdicţie li se eliberează certificatul de naştere la cererea
reprezentantului legal.
Minori cu vârsta de peste 14 ani,
titulari de acte de identitate
vor solicita eliberarea certificatul de naştere în nume propriu.
Persoanelor majore neînregistrate la
starea civilă
În cazul persoanelor majore a căror naştere a fost
înregistrată tardiv ca urmare a punerii în aplicare a hotărârii judecătoreşti
definitive, certificatul de naştere se eliberează la solicitarea titularului
prin cerere adresată ofiţerului de stare civilă din cadrul
S.P.C.L.E.P./primăriei unităţii administrativ-teritoriale care a efectuat
verificările în dosarul privind înregistrarea tardivă a naşterii.
Pentru
persoanele majore a căror naştere a fost înregistrată tardiv în baza aprobării
primarului şi a avizului conform al S.P.C.J.E.P./D.G.E.P.M.B, certificatul de
naştere se eliberează la solicitarea titularului prin cerere adresată
ofiţerului de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P./primăriei unităţii
administrativ-teritoriale care a înregistrat naşterea
Pentru stabilirea exactă a numelui
copiilor recunoscuţi şi apoi legitimaţi prin căsătoria ulterioară a părinţilor,
se va ţine seama de următoarele:
a)
cei recunoscuţi până la 10 iulie 1943 şi nelegitimaţi prin căsătoria ulterioară
a părinţilor poartă numele mamei, iar dacă au fost legitimaţi poartă numele
tatălui;
b)
cei recunoscuţi sau legitimaţi între 10 iulie 1943 - 31 ianuarie 1954 poartă
numele celor care i-au recunoscut sau i-au legitimat;
c)
cei recunoscuţi în localităţile din Ardealul de Nord până la 6 martie 1945,
dacă nu au fost şi legitimaţi prin căsătorie, poartă numele mamei, iar dacă au
fost legitimaţi, poartă numele tatălui.
Titlurile de nobleţe, gradele militare
sau confesionale, aflate înaintea numelor de familie nu vor fi preluate în
certificatele de naştere.
În certificatele de stare civilă care se
eliberează de pe acte de naştere întocmite în Transilvania în perioada în care
s-a aplicat legea străină, la rubrica "Numele de familie al mamei",
în cazul copiilor născuţi în timpul căsătoriei, se înscrie numele de familie al
tatălui, întrucât, în astfel de cazuri, la rubrica "Numele de familie al
mamei" se înscria în registru numele de familie anterior încheierii
căsătoriei.
În certificatele de naştere care se
eliberează celor recunoscuţi şi apoi legitimaţi prin căsătoria părinţilor, la
rubrica "Numele de familie al mamei" se înscrie numele de familie
dobândit prin căsătorie.
Dacă naşterea s-a produs în străinătate,
la rubrica "Localitatea" se înscrie localitatea unde s-a născut
persoana, iar la rubrica "Judeţul" se înscrie ţara; la rubrica
"Menţiuni" se înscrie, după caz, una dintre sintagmele: "act
transcris", "act îregistrat tardiv"ori
"act reconstituit".
Eliberarea
certificatelor de naștere cetăţenilor români/apatrizi cu domiciliul în România
Cetăţenilor români cu domiciliul în România li se
eliberează certificatul de stare civilă în baza actului de identitate, aflat în
termen de valabilitate; dacă actul de identitate este expirat, eliberarea
certificatului de stare civilă se face astfel:
a) în baza verificărilor efectuate de
ofiţerul de stare civilă în S.N.I.E.P.; în situaţia în care fizionomia
solicitantului nu corespunde cu imaginea asociată datelor de identitate din
R.N.E.P., se indică acestuia să solicite mai întâi eliberarea unui act de
identitate;
b) odată cu solicitarea actului de
identitate, în condiţiile prevăzute la art. 57 din Normele metodologice de
aplicare unitară a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005
privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor
români, precum şi pentru stabilirea formei şi conţinutului actelor de
identitate, ale dovezii de reşedinţă şi ale cărţii de imobil, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 295/2021.
Cetățenilor fãrã cetãţenie care se
află pe teritoriul României, ale cãror acte de naștere au fost întocmite în
registrele române, li se elibereazã certificate de naștere în aceleaşi condiţii
ca şi cetãţenilor români.
Eliberarea
certificatelor de naștere persoanele arestate sau aflate în detenţie
Pentru persoanele
reţinute, arestate preventiv ori care execută o pedeapsă privativă de
libertate/o măsură educativă privativă de libertate, cererea de eliberare a
certificatelor de stare civilă se soluţionează de către S.P.C.L.E.P./primăria
unităţii administrativ-teritoriale pe raza căruia/căreia se află locul de
deţinere; cererea se transmite prin administraţia locului de deţinere care
certifică şi identitatea solicitantului; pentru persoanele arestate la
domiciliu cererea de eliberare a certificatelor de stare civilă se depune prin
împuternicit.
Eliberarea
certificatelor de stare civilă cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate
Cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate li se
eliberează certificate pe baza paşaportului; dacă paşaportul este expirat, structura
de stare civilă efectuează verificări la structura de evidenţă a persoanelor
din cadrul S.P.C.L.E.P. iar, eliberarea certificatului de stare civilă se face
în baza acestor verificări şi a paşaportului expirat sau a titlului de
călătorie .
Eliberarea
certificatelor de stare civilă cetăţenilor străini/persoanelor fără cetăţenie
care nu au domiciliul în România
Cetăţenilor
străini sau persoanelor fără cetăţenie care au domiciliul pe teritoriul
României, ale căror acte de stare civilă au fost întocmite în registrele
române, li se eliberează certificate de stare civilăîn aceleaşi condiţii ca şi cetăţenilor
români. Dacă titularul actului şi-a schimbat numele şi/sau prenumele în
străinătate, iar această menţiune nu este înscrisă pe marginea actului, la
cerere se anexează fotocopia actului de identitate sau
paşaportului, precum şi fotocopia şi traducerea în limba română
documentului legalizată, din care să rezulte schimbarea de nume.
În
caz de pierdere, furt, plastifiere, reținere de către autoritățile străine
deteriorare sau distrugere a certificatului de naștere, persoanei îndreptãţite
i se elibereazã, la cerere, un nou certificat; cererea pentru eliberarea noului
certificat trebuie sã cuprindã, în mod detaliat împrejurãrile în care
acesta a fost pierdut, furat, deteriorat sau distrus.
Eliberarea
unui alt certificat de naștere anulează pe cel similar, emis anterior.