Înregistrarea actelor şi faptelor de stare civilă      Înregistrarea actelor şi faptelor de stare civilă      Înregistrarea naşterii, fapt de stare civilă

 

ÎNREGISTRAREA NAŞTERII, FAPT DE STARE CIVILĂ

Declararea naşterii se poate face la oricare S.P.C.L.E.P., respectiv primărie din cadrul unităţii administrativ-teritoriale unde nu sunt constituite S.P.C.L.E.P., care va transmite dosarul electronic ofiţerului de stare civilă competent.

Întocmirea actului de naştere se face  de personalul cu atribuţii de stare civilă din cadrul  Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor sau  din cadrul unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul în baza declaraţiei verbale a următoarelor persoane (art. 16 din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu completările şi modificările ulterioare):

  • oricare dintre părinţi;

În cazul în care, părinţii din diferite motive nu pot declara naşterea copilului, această obligaţie revine:

  • medicului;
  • persoanelor care au fost de faţă la naştere;
  • asistentului social
  • personalul cu atribuţii de asistenţă socială din unitatea sanitară în care a avut loc naşterea;
  • oricărei persoane care a luat cunoştinţă despre naşterea copilului.

 

Termene pentru declararea şi înregistrarea naşterii:

- 30 zile de la data naşterii, pentru copilul născut viu şi aflat în viaţă;

- 3 zile de la data naşterii, pentru copilul născut mort (în acest caz, se întocmeşte numai actul de naştere iar, la cerere se eliberează certificat de naştere cu menţiunea „Copil născut mort”);

- 24 de ore de la data decesului, pentru copilul născut viu care a decedat înăuntrul termenului de 30 zile;

- 30 de zile de la data găsirii copilului ;

- 30 de zile de la data întocmirii procesului–verbal de constatare a părăsirii copilului.

 

Documente necesare înregistrării naşterii :

ü   certificatul medical constatator al naşterii;

ü   actul de identitate al mamei şi/sau al declarantului, dacă naşterea nu este declarată de mamă;

ü   certificatul de căsătorie al părinţilor copilului, în original;

ü   declaraţie scrisă cu privire la numele pe care îl va dobândi copilul, în situaţia în care părinţii poartă nume de familie diferite ;

ü   pentru copilul născut în afara căsătoriei, declaraţie de recunoaştere, dată în faţa ofiţerului de stare civilă care înregistrează naşterea, din care să rezulte şi numele de familie pe care îl dobândeşte  copilul, la care se anexează consimţământul mamei; recunoașterea se poate face și în fața notarului public dacă  localitatea de domiciliu a părintele care face recunoașterea este diferită de locul înregistrării;

üdeclaraţie cu privire la domiciliul copilului, în cazul în care părinţii au domicilii diferite;

üdeclaraţie cu privire la naţionalitatea copilului şi a părinţilor, din care să reiasă voinţa acestora cu privire la completarea rubricii din actul de naştere;

üîn cazul în care unul dintre părinţi sau ambii sunt cetăţeni străini sau apatrizi, sunt necesare documentele menţionate precum şi următoarele:

üpaşaportul părintelui cetăţean străin sau apatrid/părinţilor cetăţeni străini sau apatrizi, respectiv actul de identitate pentru cetăţenii statelor membre Uniunii Europene ori Spaţiului Economic European sau ai Confederaţiei Elveţiene sau după caz, documentul de identitate eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări, în original;  traducerea legalizată a filei din pașaportul/actul de identitate emis de autoritățile străine, în situația în care, datele de identificare nu sunt scrise într-o limbă de circulație internațională; dacă din documentele străine prezentate nu rezultă în mod distinct care este numele de familie şi prenumele se solicită declaraţia notarială a titularului în acest sens;

ücertificatul de căsătorie al părinţilor copilului şi traducerea legalizată a acestuia, dacă părinţii sunt căsătoriţi  sau după caz, extrasul multilingv al actului de căsătorie la părinţilor eliberat în condiţiile Convenţiei de la Viena la 8 septembrie 1976;

üdeclaraţia dată de părintele/părinţii beneficiar/beneficiari al/ai unei forme de protecţie internaţională în România sau, după caz, solicitant/solicitanţi de azil în faţa ofiţerului de stare civilă sau notarului public, în situaţia în care acesta/aceştia nu poate/nu pot prezenta certificatul de căsătorie emis de autorităţile străine în faţa cărora s-a oficiat căsătoria.

            În cazul în care declararea naşterii se face de un cetăţean străin necunoscător al limbii române sau de către de către o persoană cu handicap auditiv sau surdocecitate, documentele necesare se solicită prin intermediul unui interpret autorizat;

            În cazul în care declararea naşterii se face de către o altă persoană, alta decât unul dintre părinţi, se prezintă declaraţia notarială a oricăruia dintre părinţi, din care să rezulte domiciliul copilului; în situaţia în care niciunul dintre părinţi nu este identificat la adresa de domiciliu prin intermediul unităţilor de poliţie, copilul este înregistrat în Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor cu domiciliul mamei ;

 

În situaţia în care ambii părinţi au vârsta sub 14 ani,  sunt necesare pe lângă certificatul medical constatator al naşterii şi următoarele documente:

ü certificatul de naştere al mamei, al tatălui după caz;

ü actul de identitate al reprezentantului legal al unuia dintre părinţii copilului;

ü actul de identitate al declarantului, dacă naşterea nu este declarată de reprezentantului legal al unuia dintre părinţii copilului;

Tatăl minor îl poate recunoaşte singur pe copilul său dacă face dovada discernământului la momentul recunoaşterii, cu expertiză psihiatrică.

În situaţia în care mama nu poate prezenta un act de identitate, este  necesar şi documentul întocmit de reprezentantul poliţiei cu ocazia verificărilor efectuate cu privire la datele de identificare a mamei şi a verificărilor în registrele de stare civilă şi în Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor.

În situaţia în care naşterea mamei nu este întregistrată,  declaraţia naşterii se face în scris de către persoanele prevăzute de lege în baza documentului întocmit de reprezentantul poliţiei.

      În situaţia în care copilul nu este recunoscut de tată, este necesară dispoziţia primarului unităţii administrativ teritoriale unde se înregistrează naşterea, cu privire la numele de familie şi prenumele copilului;

      În situaţia în care copilul este recunoscut de tată este necesară declaraţia de recunoaştre din partea acestuia din care să rezulte numele de familie pe care îl dobândeşte copilul, la care se anexează şi consimţământul mamei.

Atunci când, declararea naşterii se face după expirarea termenelor legale dar nu mai târziu de un an de la naştere, actul de naştere se întocmeşte la cererea scrisă  a declarantului, cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale, respectiv a şefului misiunii diplomatice sau al oficiului consular de carieră al României, în a cărei rază/circumscripţie consulară s-a produs evenimentul, în termen de până la 30 de zile de la data solicitării.

            Dacă declaraţia de naştere a fost făcută după trecerea unui an de la data naşterii, întocmirea actului de naştere se face la cererea scrisă a declarantului, cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul și cu avizul conform al Serviciului Public Comunitar Judeţean de Evidenţă a Persoanelor.

Dacă nu există certificat medical constatator al naşterii, actul de naştere se întocmeşte pe baza celorlalte documente prevăzute de lege şi a expertizei medico-legale cu privire la data naşterii, în format an, lună, zi şi sexul persoanei, şi a declaraţiei de recunoaştere a mamei potrivit (art. 408 din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicată, cu modificările ulterioare).

 În lipsa declaraţiei de recunoaştere a mamei, actul de naştere se întocmeşte fără a se completa rubricile referitoare la părinţi. În acest caz, numele de familie şi prenumele se stabilesc prin dispoziţie emisă în termen de 5 zile de la data solicitării de către primarul unităţii administrativ-teritoriale unde se înregistrează naşterea. Înregistrarea naşterii se realizează în termen de 90 de zile de la data solicitării.

Întocmirea actului de naştere pentru copilul/majorul născut în străinăte şi neînregistrat sau înregistrat cu date nereale, declararea sau înregistrarea naşterii se face în ţară la Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor sau oficiului de stare civilă din cadrul unităţii administrativ teritoriale în a cărei rază se află domiciliul părinţilor, după ce Ministerul Afacerilor Interne verifică prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, dacă naşterea nu a fost înregistrată în străinătate;

            Întocmirea actului de naştere pentru copilul/majorul găsitse face la Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor sau Primăria unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază a fost găsit copilul, în baza următoarelor documente :

üdeclaraţia scrisă a persoanei  care l-a găsit, ori referatul reprezentantului reprezentantului S.P.A.S., din cadrul unităţii administrativ-teritoriale  în raza căreia a fost găsit copilul;

üprocesul-verbal* întocmit şi semnat de reprezentantul unităţii de poliţie competente, de medic şi de reprezentantul S.P.A.S.;

üdispoziţia de stabilire a numelui şi prenumelui, emisă de primar, pentru situaţiile în care nu se cunosc numele de familie şi prenumele copilului;

ü expertiza medico-legală privind stabilirea sexului şi a vârstei aproximative ale copilului;

üdispoziția privind plasamentul în regim de urgență sau, după caz, sentința privind plasamentul.

 

Procesul-verbal se înregistrează la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria care urmează să înregistreze naşterea şi cuprinde următoarele date:

    a) anul, luna şi ziua când a fost găsit copilul;

    b) sexul copilului;

    c) locul şi împrejurările în care a fost găsit copilul;

    d) numele de familie, prenumele şi domiciliul persoanei care l-a găsit, precum şi, după caz, ale martorilor;

    e) denumirea şi adresa instituţiei sau numele persoanei căreia i-a fost încredinţat copilul;

    f) vârsta copilului găsit, stabilită de medic prin indicarea obligatorie a anului, lunii şi zilei de naştere, chiar dacă acestea sunt aproximative;

    g) rezultatul primelor cercetări efectuate de poliţie pentru identificarea mamei.

       Orice persoană care a găsit un copil ale cărui date de identificare nu se cunosc este obligată să anunţe cea mai apropiată unitate de poliţie în termen de 24 de ore.

Întocmirea actului de naştere pentru copilul părăsit de mamă în unități sanitare, se face la Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor sau Primăria unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază a fost părăsit, în baza următoarelor documente :

ücertificatul medical constatator al naşterii;

üdispoziţia privind plasamentul în regim de urgenţă sau, după caz,  sentinţa privind plasamentul;

üprocesul-verbal de constatare a părăsirii copilului, semnat de către reprezentantul DGASPC, de reprezentantul poliţiei și de cel al maternității;

ürăspunsul poliţiei cu privire la rezultatul verificărilor privind identitatea mamei;

üdispoziţia de stabilire a numelui şi prenumelui, emisă de primar, pentru situaţiile în care nu se cunosc numele de familie şi prenumele copilului;

üdeclaraţia de înregistrare a naşterii.

 

            Numele de familie şi prenumele copilului se stabilesc potrivit art. 84 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare.

            Ofiţerul de stare civilă are obligaţia de a refuza motivat, comunicând în scris declarantului, înregistrarea prenumelor formate din cuvinte indecente, ridicole ori altele asemenea, de natură a afecta ordinea publică şi bunele moravuri sau interesele copilului, după caz.

             Prenumele declarat la data înregistrării naşterii nu poate fi format din mai mult de trei cuvinte.

În situaţia în care părintele/părinţii beneficiar/beneficiari al/ai unei forme de protecţie internaţională în România sau, după caz, solicitant/solicitanţi de azil nu deţine/nu deţin paşaport sau actul de identitate eliberat de statul de cetăţenie/paşaportul emis în baza Convenţiei privind statutul apatrizilor din anul 1954, în cazul apatrizilor, aflat în termen de valabilitate, la rubrica menţiuni din actul şi certificatul de naştere al copilului se înscrie menţiunea: "Identitatea părinţilor/tatălui/mamei este declarată."