Declararea
naşterii se poate face la oricare S.P.C.L.E.P., respectiv primărie din cadrul
unităţii administrativ-teritoriale unde nu sunt constituite S.P.C.L.E.P., care
va transmite dosarul electronic ofiţerului de stare civilă competent.
Întocmirea
actului de naştere se face de personalul cu atribuţii de stare civilă din
cadrul Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor
sau din cadrul unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs
evenimentul în baza declaraţiei verbale a următoarelor persoane (art. 16 din Legea nr. 119/1996 cu
privire la actele de stare civilă, republicată, cu completările şi modificările
ulterioare):
oricare dintre părinţi;
În cazul
în care, părinţii din diferite motive nu pot declara naşterea copilului,
această obligaţie revine:
medicului;
persoanelor care au fost de
faţă la naştere;
asistentului social
personalul cu atribuţii de
asistenţă socială din unitatea sanitară în care a avut loc naşterea;
oricărei persoane care a luat
cunoştinţă despre naşterea copilului.
Termene
pentru declararea şi înregistrarea naşterii:
- 30 zile de la data naşterii,
pentru copilul născut viu şi aflat în viaţă;
- 3 zile de la data naşterii, pentru
copilul născut mort (în acest caz, se întocmeşte numai actul de naştere iar, la
cerere se eliberează certificat de naştere cu menţiunea „Copil născut mort”);
- 24 de ore de la data decesului,
pentru copilul născut viu care a decedat înăuntrul termenului de 30 zile;
- 30 de zile de la data găsirii
copilului ;
- 30 de zile de la data întocmirii
procesului–verbal de constatare a părăsirii copilului.
Documente
necesare înregistrării naşterii :
ücertificatul medical constatator al naşterii;
üactul de identitate al mamei şi/sau al
declarantului, dacă naşterea nu este declarată de mamă;
ücertificatul de căsătorie al părinţilor
copilului, în original;
üdeclaraţie scrisă cu privire la numele pe care
îl va dobândi copilul, în situaţia în care părinţii poartă nume de familie
diferite ;
üpentru copilul născut în afara căsătoriei,
declaraţie de recunoaştere, dată în faţa ofiţerului de stare civilă care
înregistrează naşterea, din care să rezulte şi numele de familie pe care îl
dobândeşte copilul, la care se anexează consimţământul mamei;
recunoașterea se poate face și în fața notarului public dacă localitatea
de domiciliu a părintele care face recunoașterea este diferită de locul
înregistrării;
üdeclaraţie cu privire la
domiciliul copilului, în cazul în care părinţii au domicilii diferite;
üdeclaraţie cu privire la
naţionalitatea copilului şi a părinţilor, din care să reiasă voinţa acestora cu
privire la completarea rubricii din actul de naştere;
üîn cazul în care unul dintre
părinţi sau ambii sunt cetăţeni străini sau apatrizi, sunt necesare documentele
menţionate precum şi următoarele:
üpaşaportul părintelui cetăţean
străin sau apatrid/părinţilor cetăţeni străini sau apatrizi, respectiv actul de
identitate pentru cetăţenii statelor membre Uniunii Europene ori Spaţiului
Economic European sau ai Confederaţiei Elveţiene sau după caz, documentul de
identitate eliberat de Inspectoratul General pentru Imigrări, în original; traducerea legalizată a filei din
pașaportul/actul de identitate emis de autoritățile străine, în situația în
care, datele de identificare nu sunt scrise într-o limbă de circulație
internațională; dacă din documentele străine prezentate nu rezultă în mod
distinct care este numele de familie şi prenumele se solicită declaraţia
notarială a titularului în acest sens;
ücertificatul de căsătorie al părinţilor copilului şi traducerea legalizată a
acestuia, dacă părinţii sunt căsătoriţi sau după caz, extrasul multilingv
al actului de căsătorie la părinţilor eliberat în condiţiile Convenţiei de la
Viena la 8 septembrie 1976;
üdeclaraţia dată de părintele/părinţii beneficiar/beneficiari al/ai unei
forme de protecţie internaţională în România sau, după caz,
solicitant/solicitanţi de azil în faţa ofiţerului de stare civilă sau notarului
public, în situaţia în care acesta/aceştia nu poate/nu pot prezenta certificatul
de căsătorie emis de autorităţile străine în faţa cărora s-a oficiat căsătoria.
În
cazul în care declararea naşterii se face de un cetăţean străin necunoscător al
limbii române sau de către de către o persoană cu handicap auditiv sau
surdocecitate, documentele necesare se solicită prin intermediul unui interpret
autorizat;
În cazul în care declararea naşterii se face de către o altă
persoană, alta decât unul dintre părinţi, se prezintă declaraţia notarială a
oricăruia dintre părinţi, din care să rezulte domiciliul copilului; în situaţia
în care niciunul dintre părinţi nu este identificat la adresa de domiciliu prin
intermediul unităţilor de poliţie, copilul este înregistrat în Registrul
Naţional de Evidenţă a Persoanelor cu domiciliul mamei ;
În situaţia în care ambii părinţi au
vârsta sub 14 ani, sunt necesare pe lângă
certificatul medical constatator al naşterii şi următoarele documente:
ücertificatul de naştere al mamei, al tatălui
după caz;
üactul de identitate al reprezentantului legal al
unuia dintre părinţii copilului;
üactul de identitate al declarantului, dacă
naşterea nu este declarată de reprezentantului legal al unuia dintre părinţii
copilului;
Tatăl minor îl poate recunoaşte singur pe
copilul său dacă face dovada discernământului la momentul recunoaşterii, cu
expertiză psihiatrică.
În situaţia în
care mama nu poate prezenta un act de identitate, este necesar
şidocumentul întocmit de reprezentantul poliţiei cu
ocazia verificărilor efectuate cu privire la datele de identificare a mamei şi
a verificărilor în registrele de stare civilă şi în Registrul Naţional de
Evidenţă a Persoanelor.
În situaţia în
care naşterea mamei nu este întregistrată, declaraţia naşterii se face în scris de către persoanele prevăzute de
lege în baza documentului întocmit de reprezentantul poliţiei.
În situaţia în care copilul nu este recunoscut de tată, este necesară dispoziţia
primarului unităţii administrativ teritoriale unde se înregistrează naşterea,
cu privire la numele de familie şi prenumele copilului;
În situaţia în care copilul este recunoscut de tată este necesară
declaraţia de recunoaştre din partea acestuia din care să rezulte numele de
familie pe care îl dobândeşte copilul, la care se anexează şi consimţământul
mamei.
Atunci când, declararea naşterii se face după
expirarea termenelor legale dar nu mai târziu de un an de la naştere, actul de naştere se întocmeşte la
cererea scrisă a declarantului, cu aprobarea primarului unităţii
administrativ-teritoriale, respectiv a şefului misiunii diplomatice sau al
oficiului consular de carieră al României, în a cărei rază/circumscripţie
consulară s-a produs evenimentul, în termen de până la 30 de zile de la data
solicitării.
Dacă
declaraţia de naştere a fost făcută după trecerea unui an de la data naşterii, întocmirea actului de naştere se
face la cererea scrisă a declarantului, cu aprobarea primarului unităţii
administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul și cu avizul
conform al Serviciului Public Comunitar Judeţean de Evidenţă a Persoanelor.
Dacă nu există certificat medical
constatator al naşterii, actul
de naştere se întocmeşte pe baza celorlalte documente prevăzute de lege şi a
expertizei medico-legale cu privire la data naşterii, în format an, lună, zi şi
sexul persoanei, şi a declaraţiei de recunoaştere a mamei potrivit (art. 408
din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicată, cu modificările
ulterioare).
În lipsa declaraţiei de recunoaştere
a mamei, actul de naştere se întocmeşte fără a se completa rubricile referitoare
la părinţi. În acest caz, numele de familie şi prenumele se stabilesc prin
dispoziţie emisă în termen de 5 zile de la data solicitării de către primarul
unităţii administrativ-teritoriale unde se înregistrează naşterea. Înregistrarea
naşterii se realizează în termen de 90 de zile de la data solicitării.
Întocmirea
actului de naştere pentru copilul/majorul născut în străinăte şi neînregistrat
sau înregistrat cu date nereale, declararea sau înregistrarea naşterii
se face în ţară laServiciul Public Comunitar Local de
Evidenţă a Persoanelorsau oficiului de stare civilă din
cadrul unităţii administrativ teritoriale în a cărei rază se află domiciliul
părinţilor, după ce Ministerul Afacerilor Interne verifică prin intermediul
Ministerului Afacerilor Externe, dacă naşterea nu a fost înregistrată în
străinătate;
Întocmirea actului de naştere pentru copilul/majorul găsit, se
facela Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a
Persoanelor sau Primăria unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază a
fost găsit copilul, în baza următoarelor documente :
üdeclaraţia scrisă a persoanei care l-a găsit, ori referatul
reprezentantului reprezentantului S.P.A.S., din cadrul unităţii
administrativ-teritoriale în raza căreia a fost găsit copilul;
üprocesul-verbal* întocmit şi
semnat de reprezentantul unităţii de poliţie competente, de medic şi de
reprezentantul S.P.A.S.;
üdispoziţia de stabilire a
numelui şi prenumelui, emisă de primar, pentru situaţiile în care nu se cunosc
numele de familie şi prenumele copilului;
ü expertiza medico-legală
privind stabilirea sexului şi a vârstei aproximative ale copilului;
üdispoziția privind plasamentul
în regim de urgență sau, după caz, sentința privind plasamentul.
Procesul-verbal se
înregistrează la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria care urmează să
înregistreze naşterea şi cuprinde următoarele date:
a) anul, luna şi ziua când a fost găsit copilul;
b) sexul copilului;
c) locul şi împrejurările în care a fost găsit copilul;
d) numele de familie, prenumele şi domiciliul persoanei care l-a găsit,
precum şi, după caz, ale martorilor;
e) denumirea şi adresa instituţiei sau numele persoanei căreia i-a fost
încredinţat copilul;
f) vârsta copilului găsit, stabilită de medic prin indicarea obligatorie
a anului, lunii şi zilei de naştere, chiar dacă acestea sunt aproximative;
g) rezultatul primelor cercetări efectuate de poliţie pentru
identificarea mamei.
Orice
persoană care a găsit un copil ale cărui date de identificare nu se cunosc este
obligată să anunţe cea mai apropiată unitate de poliţie în termen de 24 de ore.
Întocmirea
actului de naştere pentru copilul părăsit de mamă în unități sanitare,se
facela Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a
Persoanelor sau Primăria unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază a
fost părăsit, în baza următoarelor documente :
ücertificatul medical
constatator al naşterii;
üdispoziţia privind plasamentul
în regim de urgenţă sau, după caz,
sentinţa privind plasamentul;
üprocesul-verbal de constatare
a părăsirii copilului, semnat de către reprezentantul DGASPC, de reprezentantul
poliţiei și de cel al maternității;
ürăspunsul poliţiei cu privire
la rezultatul verificărilor privind identitatea mamei;
üdispoziţia de stabilire a
numelui şi prenumelui, emisă de primar, pentru situaţiile în care nu se cunosc
numele de familie şi prenumele copilului;
üdeclaraţia de înregistrare a
naşterii.
Numele de familie şi prenumele
copilului se stabilesc potrivit art. 84 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu
modificările ulterioare.
Ofiţerul
de stare civilă are obligaţia de a refuza motivat, comunicând în scris
declarantului, înregistrarea prenumelor formate din cuvinte indecente, ridicole
ori altele asemenea, de natură a afecta ordinea publică şi bunele moravuri sau
interesele copilului, după caz.
Prenumele declarat la data înregistrării
naşterii nu poate fi format din mai mult de trei cuvinte.
În
situaţia în care părintele/părinţii beneficiar/beneficiari al/ai unei forme de
protecţie internaţională în România sau, după caz, solicitant/solicitanţi de
azil nu deţine/nu deţin paşaport sau actul de identitate eliberat de statul de
cetăţenie/paşaportul emis în baza Convenţiei privind statutul apatrizilor din
anul 1954, în cazul apatrizilor, aflat în termen de valabilitate, la rubrica
menţiuni din actul şi certificatul de naştere al copilului se înscrie
menţiunea: "Identitatea părinţilor/tatălui/mamei este declarată."