Înregistrarea actelor şi faptelor de stare civilă      Informații privind circulația anumitor documente oficiale între Statele membre

Informații furnizate de Comisia Europeană și de Statele membre cu privire la conținutul

Regulamentului (UE) 2016/1191 al Parlamentului European şi al Consiliului din 6 iulie 2016  privind promovarea liberei circulaţii a cetăţenilor prin simplificarea cerinţelor de prezentare a anumitor documente oficiale în Uniunea Europeană şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012 (articolul 21)


Informații privind circulația anumitor documente oficiale între Statele membre


        În temeiul Regulamentului, care promovează libera circulație a cetățenilor, începând cu data de 16 februarie 2019 anumite documente oficiale și copiile lor certificate sunt scutite de obligația de legalizare și de formalitatea apostilei pentru a fi utilizate în Statele membre ale Uniunii Europene.

        Astfel, pentru aceste documente se poate solicita un formular standard multilingv, pentru a evita necesitatea traducerii și apostilării acestora. Scutirea de obligația de legalizare și de formalitatea apostilei se aplică numai documentelor și copiilor lor certificate eliberate de autoritățile publice ale unui Stat membru și prezentate autorităților publice ale unui alt Stat membru. Este vorba de documentele următoare:

documentele eliberate de o instanță sau de un funcționar al unei instanțe;

documentele administrative;

actele notariale;

certificatele oficiale înscrise pe documente private;

documentele diplomatice și consulare.

        În plus, scutirea se aplică exclusiv documentelor care stabilesc unul sau mai multe dintre elementele enumerate mai jos:

nașterea;

decesul;

faptul că o persoană este în viață;

numele;

căsătoria, inclusiv capacitatea de căsătorie și starea civilă;

divorțul, separarea de drept sau anularea căsătoriei;

parteneriatul înregistrat, capacitatea de a încheia un parteneriat înregistrat și statutul de

parteneriat înregistrat;

desfacerea unui parteneriat înregistrat, separarea de drept sau anularea unui parteneriat

înregistrat;

filiația sau adopția;

domiciliul și/sau reședința;

cetățenia;

absența cazierului judiciar;

calitatea de candidat sau participarea la vot la alegerile pentru Parlamentul European sau la

alegerile locale într-un alt stat membru.

        Mențiunile cu caractere evidențiate indică existența unui formular standard multilingv pentru aceste documente. Vă atragem atenția asupra faptului că nu toate formularele standard se eliberează în toate statele membre.

        Formularul standard multilingv poate fi utilizat doar într-un alt stat membru și trebuie prezentat

împreună cu documentul oficial pe care îl însoțește.

        Atunci când un stat membru permite prezentarea unei copii certificate a unui document oficial în

locul originalului, autoritățile respectivului Stat membru trebuie să accepte o copie certificată

întocmită în statul membru în care a fost eliberat documentul.

        Mai multe informații cu privire la regulament și la formularele standard multilingve pot fi găsite pe portalul european e-justiție: https://beta.e-justice.europa.eu/35981/RO/public_documents_forms



PROCEDURA OBŢINERII APOSTILEI SAU SUPRALEGALIZĂRII CERTIFICATELOR  DE STARE CIVILĂ EMISE DE AUTORITĂŢI PUBLICE LOCALE STRĂINE PRIN INTERMEDIUL MINISTERULUI AFACERILOR EXTERNE

Cetăţenii români care se află în posesia unor certificate de stare civilă eliberate de autorităţile străine, dar care nu sunt apostilate sau supralegalizate se vor adresa Departamentului Consular din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, urmând următoarea procedură :

Solicitantul se prezintă la Direcţia de Relaţii cu Publicul din cadrul Ministerului Afacerilor Externe cu sediul în Bucureşti, Aleea Alexandru nr.31, sector 1, pentru depunerea certificatului de stare civilă în original şi a unei solicitări scrise care să cuprindă şi date exacte de contact ale solicitantului;

Departamentul Consular va transmite documentaţia primită la misiunea diplomatică sau oficiul consular competent care va comunica costurile de obţinere a apostilei sau supralegalizării de la autorităţile statului emitent;

Solicitantul va fi contactat pentru a plăti la casieria Ministerului Afacerilor Externe,suma aferentă obţinerii serviciului solicitat şi va prezenta la Departamentul Consular chitanţa doveditoare a plăţii, urmând ca misiunea diplomatică sau oficiul consular să obţină aplicarea apostilei sau supralegalizării pe certificatul de stare civilă ;

Certificatele de stare civilă apostilate/legalizate/supralegalizate vor fi returnate solicitanţilor fie personal, fie prin servicii de corespondenţă ;

Conform precizărilor primite de la Departamentul Consular, timpii de răspuns ai autorităţilor străine competente variază în general de la două la şase luni, la care se adaugă timpii de transmitere, prin curier diplomatic, a certificatului de stare civilă original către şi de la misiunea diplomatică sau oficiul consular competent. În asemenea cazuri se recomandă întocmirea de către persoana interesată a unei procuri speciale.