Informații privind circulația anumitor documente oficiale între Statele membre
Informații
furnizate de Comisia Europeană și de Statele membre cu privire la conținutul
Regulamentului
(UE) 2016/1191 al Parlamentului European şi al Consiliului din 6 iulie
2016 privind promovarea liberei
circulaţii a cetăţenilor prin simplificarea cerinţelor de prezentare a anumitor
documente oficiale în Uniunea Europeană şi de modificare a Regulamentului (UE)
nr. 1024/2012 (articolul 21)
Informații
privind circulația anumitor documente oficiale între Statele membre
În temeiul Regulamentului, care
promovează libera circulație a cetățenilor, începând cu data de 16 februarie
2019 anumite documente oficiale și copiile lor certificate sunt scutite de
obligația de legalizare și de formalitatea apostilei pentru a fi utilizate în
Statele membre ale Uniunii Europene.
Astfel, pentru aceste documente se
poate solicita un formular standard multilingv, pentru a evita necesitatea
traducerii și apostilării acestora. Scutirea de obligația de legalizare și de
formalitatea apostilei se aplică numai documentelor și copiilor lor certificate
eliberate de autoritățile publice ale unui Stat membru și prezentate
autorităților publice ale unui alt Stat membru. Este vorba de documentele
următoare:
documentele
eliberate de o instanță sau de un funcționar al unei instanțe;
documentele
administrative;
actele
notariale;
certificatele
oficiale înscrise pe documente private;
documentele
diplomatice și consulare.
În plus, scutirea se aplică exclusiv
documentelor care stabilesc unul sau mai multe dintre elementele enumerate mai
jos:
nașterea;
decesul;
faptul
că o persoană este în viață;
numele;
căsătoria,
inclusiv capacitatea de căsătorie și starea civilă;
divorțul,
separarea de drept sau anularea căsătoriei;
parteneriatul
înregistrat, capacitatea de a încheia un parteneriat înregistrat și statutul de
parteneriat
înregistrat;
desfacerea
unui parteneriat înregistrat, separarea de drept sau anularea unui parteneriat
înregistrat;
filiația
sau adopția;
domiciliul
și/sau reședința;
cetățenia;
absența
cazierului judiciar;
calitatea
de candidat sau participarea la vot la alegerile pentru Parlamentul European
sau la
alegerile locale
într-un alt stat membru.
Mențiunile cu caractere evidențiate
indică existența unui formular standard multilingv pentru aceste documente. Vă
atragem atenția asupra faptului că nu toate formularele standard se eliberează
în toate statele membre.
Formularul standard multilingv poate fi
utilizat doar într-un alt stat membru și trebuie prezentat
împreună cu
documentul oficial pe care îl însoțește.
Atunci când un stat membru permite
prezentarea unei copii certificate a unui document oficial în
locul
originalului, autoritățile respectivului Stat membru trebuie să accepte o copie
certificată
întocmită în
statul membru în care a fost eliberat documentul.
Mai multe informații cu privire la
regulament și la formularele standard multilingve pot fi găsite pe portalul
european e-justiție: https://beta.e-justice.europa.eu/35981/RO/public_documents_forms
PROCEDURA OBŢINERII APOSTILEI SAU SUPRALEGALIZĂRII
CERTIFICATELOR DE STARE CIVILĂ EMISE DE AUTORITĂŢI PUBLICE LOCALE STRĂINE
PRIN INTERMEDIUL MINISTERULUI AFACERILOR EXTERNE
Cetăţenii români care se
află în posesia unor certificate de stare civilă eliberate de autorităţile
străine, dar care nu sunt apostilate sau supralegalizate se vor adresa
Departamentului Consular din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, urmând
următoarea procedură :
Solicitantul
se prezintă la Direcţia de Relaţii cu Publicul din cadrul Ministerului
Afacerilor Externe cu sediul în Bucureşti, Aleea Alexandru nr.31, sector 1,
pentru depunerea certificatului de stare civilă în original şi a unei
solicitări scrise care să cuprindă şi date exacte de contact ale
solicitantului;
Departamentul
Consular va transmite documentaţia primită la misiunea diplomatică sau oficiul
consular competent care va comunica costurile de obţinere a apostilei sau
supralegalizării de la autorităţile statului emitent;
Solicitantul
va fi contactat pentru a plăti la casieria Ministerului Afacerilor Externe,suma
aferentă obţinerii serviciului solicitat şi va prezenta la Departamentul
Consular chitanţa doveditoare a plăţii, urmând ca misiunea diplomatică sau
oficiul consular să obţină aplicarea apostilei sau supralegalizării pe
certificatul de stare civilă ;
Certificatele
de stare civilă apostilate/legalizate/supralegalizate vor fi returnate
solicitanţilor fie personal, fie prin servicii de corespondenţă ;
Conform
precizărilor primite de la Departamentul Consular, timpii de răspuns ai
autorităţilor străine competente variază în general de la două la şase luni, la
care se adaugă timpii de transmitere, prin curier diplomatic, a certificatului
de stare civilă original către şi de la misiunea diplomatică sau oficiul consular
competent. În asemenea cazuri se recomandă întocmirea de către persoana
interesată a unei procuri speciale.